code: | A2212 | studiebelasting: | 3 sp | periode: | sem. 2 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde C: marktgericht innoveren en strategische samenwerking | ||||||
internet: | rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | prof.dr. H.R. Commandeur, dr. E. Verwaal | ||||||
contactpersoon: | prof.dr. H.R. Commandeur | ||||||
secretariaat: | M&O/Marketing | ||||||
aanmelding: | - | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
aanbevolen: | - | ||||||
onderwijsvorm: | hoorcollege, 2 uur per week | ||||||
tentamenvorm: | mondeling | ||||||
tentamenperiode: | in overleg met docent en aanvragen via Bureau Studentenadministratie | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | verplichte literatuur + collegestof |
De modulen A2210/1/2/3 - Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde A, B, C en D schenken aandacht aan strategische 'technologie-product-markt' vraagstukken van ondernemingen die op industriële markten opereren. Kernbegrippen hierbij zijn industriële marketing, marktgerichte productontwikkeling, strategische samenwerking en de inrichting en besturing van bedrijfskolommen.
Het onderwerp van deze module is: Marktgericht innoveren en strategische
samenwerking.
De rol van marktgerichte productontwikkeling is cruciaal in het krijgen en
behouden van concurrentievoordelen. De noodzaak van strategische samenwerking en
netwerkmanagement is gezien de toenemende globalisering, technologie-impulsen en
privatiseren/deregulering tendensen van evident belang voor ondernemingen.
Derhalve is de analyse en bestudering van industriële structuren een onmisbare
schakel.
Thema's die aan bod komen zijn:
Syllabus en boek
|