code: A2212      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 2
naam: Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde C: marktgericht innoveren en strategische samenwerking
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. H.R. Commandeur, dr. E. Verwaal
contactpersoon: prof.dr. H.R. Commandeur
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: -
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: hoorcollege, 2 uur per week
tentamenvorm: mondeling
tentamenperiode: in overleg met docent en aanvragen via Bureau Studentenadministratie
tentameneisen: -
tentamenstof: verplichte literatuur + collegestof

Doelstelling

Inhoud

De modulen A2210/1/2/3 - Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde A, B, C en D schenken aandacht aan strategische 'technologie-product-markt' vraagstukken van ondernemingen die op industriële markten opereren. Kernbegrippen hierbij zijn industriële marketing, marktgerichte productontwikkeling, strategische samenwerking en de inrichting en besturing van bedrijfskolommen.

Het onderwerp van deze module is: Marktgericht innoveren en strategische samenwerking.
De rol van marktgerichte productontwikkeling  is cruciaal in het krijgen en behouden van concurrentievoordelen. De noodzaak van strategische samenwerking en netwerkmanagement is gezien de toenemende globalisering, technologie-impulsen en privatiseren/deregulering tendensen van evident belang voor ondernemingen. Derhalve is de analyse en bestudering van industriële structuren een onmisbare schakel.

Thema's die aan bod komen zijn:

Verplichte literatuur

Syllabus en boek

 29-1-2002