code: A2210      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde A: waardeketenanalyse
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. H.R. Commandeur, dr. E. Verwaal, e.a.
contactpersoon: prof.dr. H.R. Commandeur
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: -
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: hoorcollege, 2 uur per week
tentamenvorm: mondeling
tentamenperiode: in overleg met docent en aanvragen via Bureau Studentenadministratie
tentameneisen: -
tentamenstof: verplichte literatuur + collegestof

Doelstelling

Inhoud

De modulen A2210/1/2/3 - Industriële economie en bedrijfshuishoudkunde A, B, C en D schenken aandacht aan strategische 'technologie-product-markt' vraagstukken van ondernemingen die op industriële markten opereren. Kernbegrippen hierbij zijn industriële marketing, marktgerichte productontwikkeling, strategische samenwerking en de inrichting en besturing van bedrijfskolommen.

Het onderwerp van deze module is: Waardeketenanalyse en houdbaar concurrentievoordeel.
Een economische analyse van de waardeketen en het vinden en vasthouden van economisch voordeel zijn niet los te zien van en vormen een essentiële schakel bij ketenanalyses en bedrijfskolom- en structuurvraagstukken. 

Thema's die aan bod komen zijn:

Verplichte literatuur

Syllabus en boek

 29-1-2002