code: | A7433 | studiebelasting: | 9 sp | periode: | sem. 2 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Weco. Personal finance | ||||||
internet: | homepage, rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel, fiscaal/d23 | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | drs. J.E. van den Berg, drs. S.R.A. van Eijck, mw. drs. L.H.J. Noordegraaf-Eelens | ||||||
contactpersoon: | mw. drs. L.H.J. Noordegraaf-Eelens | ||||||
secretariaat: | FE | ||||||
aanmelding: | bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december | ||||||
toelatingseisen: | |||||||
aanbevolen: | - | ||||||
onderwijsvorm: | werkcollege | ||||||
tentamenvorm: | - | ||||||
tentamenperiode: | n.v.t. | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Een geïntegreerde financiële advisering van 'vermogende' particulieren en ondernemers vereist kennis van en inzicht in de samenhang van de totale inkomens- en vermogenspositie onder invloed van tal van omgevingsvariabelen in het verleden, nu en in de toekomst. Een juiste advisering vereist met andere woorden persoonlijke financiële planning. Hieronder wordt verstaan het proces dat leidt tot het voorbereiden, het opstellen en het uitvoeren van een gestructureerd, integraal, financieel plan. De financiële planner bestudeert en analyseert de ter beschikking staande financiële, fiscale en verzekeringstechnische instrumenten waarmee hij de doelstellingen optimaal verwezenlijkt. Het financiële plan omvat de benodige maatregelen, systematisch gegroepeerd naar rang en tijdsorde.
Als een steeds dikker wordende rode draad loopt de invloed van de fiscale wetgeving hier overal dwars doorheen.
De wijze waarop persoonlijke financiële planning wordt toegepast, komt tot uitdrukking in een continu verlopend proces. Dit proces is een cyclus waarin de stappen staan aangegeven die moeten worden uitgevoerd om tot een integraal plan te komen. In een poging te komen tot een samenvattend schema waarin tot uitdrukking wordt gebracht wat in zijn algemeenheid onder het persoonlijke financiële planningsproces wordt verstaan, resulteert onderstaand stroomschema. Dit stroomschema gecombineerd met de levensloopbenadering van de toekomstige cliënten, staat centraal tijdens de interactieve, deels casuïstische, werkcolleges. Het schrijven en presenteren van een referaat, het uitwerken van financiële plannen, het leiden en participeren in discussies en het formuleren en verdedigen van stellingen behoren tot de diverse didactische formules die tijdens het werkcollege gehanteerd worden.
Uitgebreid programma volgt bij aanvang van het academisch jaar.
|