code: | A7248 | studiebelasting: | 9 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Weco. Ondernemerschap en midden- en kleinbedrijf | ||||||
internet: | homepage, rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | prof.dr. A.R. Thurik, mw. drs. I. Verheul | ||||||
contactpersoon: | prof.dr. A.R. Thurik, mw. drs. I. Verheul | ||||||
secretariaat: | AE/Ie&ba | ||||||
aanmelding: | bij Studenten
Informatiecentrum, vóór 1 augustus In principe kunnen maximaal 20 studenten geplaatst worden. |
||||||
toelatingseisen: |
|
||||||
aanbevolen: |
|
||||||
onderwijsvorm: | werkcollege, 2 - 3 uur per week | ||||||
tentamenvorm: | mondeling naar aanleiding van de ingeleverde onderzoeksverslagen | ||||||
tentamenperiode: | n.v.t. | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Inzicht geven in de problematiek van het management van kleine en startende bedrijven. Het praktijkonderzoek (waarbij studenten de theorie toepassen in de praktijk van het kleine bedrijfsleven) staat centraal. Dit werkcollege is zeer geschikt voor studenten die geïnteresseerd zijn in adviesfuncties in het MKB of zelf een bedrijf willen starten, alsmede voor diegenen die hun elders opgedane kennis van de bedrijfseconomische vakken willen toetsen in een kleinschalige omgeving.
Waar het werkcollege Ondernemerschap en midden- en kleinbedrijf aandacht heeft voor de managementproblematiek van het kleine bedrijfsleven, ligt de nadruk in het A7238 - Weco. Dynamiek en ondernemerschap op de rol van het kleine bedrijfleven in het economisch proces.
Eén van de meest verrassende ontwikkelingen van de laatste vijftien jaar is de opkomst van kleine en jonge bedrijven. Kleine bedrijven spelen een belangrijke rol bij innovatie en vernieuwing, werkgelegenheid en groei, verkenning en exploitatie van marktniches en variatie, dynamiek en een goede marktwerking. Bovendien is het kleine bedrijfsleven een omgeving waar ondernemerschap goed tot zijn recht komt.
In het werkcollege Ondernemerschap en midden- en kleinbedrijf wordt aandacht besteed aan de specifieke invulling van de verschillende aspecten van de bedrijfsvoering, zoals financiering, marketing, samenwerking en management, binnen het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Ook zullen de verschillende fasen die een kleine onderneming kan doorlopen - start, groei, consolidatie en afbouw - en de uitdagingen die hiermee gepaard gaan voor de ondernemer-manager worden behandeld. In het bijzonder is er aandacht voor het begrip 'ondernemerschap' en de verschillende uitingsvormen. Naast deze 'basis' theorie worden trends in het ondernemerschap besproken, zoals: e-business en de rol van het Internet, nieuwe samenwerkingsvormen, de opkomst van vrouwelijk ondernemerschap en snel groeiende ondernemingen (gazellen). Deze en/of andere actuele onderwerpen zullen door studenten worden uitgediept en getoetst in de praktijk door middel van casestudies. Het praktijkonderzoek zal veelal worden uitgevoerd in samenwerking met een onderzoek- of adviesorganisatie.
Handboek Ondernemers en adviseurs in het MKB, Scherjon, D.P. en A.R. Thurik (eds)
|