|
code: |
A2453 |
|
studiebelasting: |
3 sp |
|
periode: |
sem. 1, sem. 2 |
|
naam: |
Kwaliteitsmanagement-case |
|
internet: |
rooster |
opleiding/fase: |
econ/d23/profiel |
voertaal: |
Nederlands |
docent(en): |
dr.ir. A. van der Wiele |
contactpersoon: |
dr.ir. A. van der Wiele |
secretariaat: |
M&O/Org |
aanmelding: |
- |
toelatingseisen: |
- |
aanbevolen: |
- A2437 - Weco. Organisation & Performance
|
onderwijsvorm: |
individuele begeleiding bij het uitvoeren van de
case-studie |
tentamenvorm: |
- |
tentamenperiode: |
n.v.t. |
tentameneisen: |
- |
tentamenstof: |
- |
Doelstelling en uitgangspunten bij de Kwaliteitsmanagement-case
zijn:
- actieve onderzoekbenadering;
- kennisontwikkeling op het vakgebied kwaliteitsmanagement;
- koppeling theorie en praktijk;
- ontwikkeling en toepassing case-studie aanpak.
Twee varianten zijn mogelijk bij de case studie:
- Een institutionele benadering;
De case studie heeft dan betrekking op een organisatie die een belangrijke
rol speelt bij de ontwikkeling en stimulering van de principes van
kwaliteitsmanagement, op Europees niveau (bijvoorbeeld: EFQM – European
Foundation for Quality Management; EOQ – European Organisation for Quality;
CENELEC; EOTC; ISO – International Organisation for Standardisation; etc.)
of op nationaal niveau (bijvoorbeeld: INK – Instituut Nederlandse
Kwaliteit; Kwaliteitsdient - KDI; RvA – Raad voor Accreditatie; NNI –
Nederlands Normalisatie Instituut; Ministerie van Economische Zaken; etc)
- Een empirische benadering;
In dit geval is het doel om te onderzoeken op welke wijze de principes van
kwaliteitsmanagement in organisaties worden toegepast.
Start is in beginsel het gehele jaar door mogelijk in overleg met de docent.
In beginsel gaat het om individuele begeleiding bij het uitvoeren van de
case-studie. Afhankelijk van het aantal deelnemers zullen er ook
groepsbijeenkomsten plaatsvinden.
- Yin R.K., Case study research: design and methods, Sage Publ.,
Thousands Oaks, 1994 (2nd edition).
- Oakland J.S. & Porter L., Cases in Total Quality Management,
Butterworth & Heinemann, Oxford, 1994.
- Ross J.E., Total Quality Management; Text, cases and readings, St. Lucie
Press, Florida, 1999 (3rd edition).