code: A2247      studiebelasting: 9 sp      periode: niet in 2001/2002
naam: Weco. Applied marketing research
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. A.C.D. Donkers, prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, dr. P.C. Verhoef
contactpersoon:
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: -
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2230 - Commerciële beleidsvorming 1
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: werkcollege
tentamenvorm: -
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Het werkcollege Applied Marketing Research heeft als doel het zelfstandig kunnen oplossen van een marketingprobleem door middel van het uitvoeren van de opzet en uitvoering van een marketingonderzoek.

Inhoud

Waar in het werkcollege A2246 - Marketing engineering vooral wordt gewerkt met cases, staat in het werkcollege Applied Marketing Research de dagelijkse bedrijfspraktijk centraal. De opgedane kennis en vaardigheden uit het werkcollege Marketing Engineering moeten toegepast worden in de praktijk. Ofwel in teamverband moet er een onderzoek opgezet en uitgewerkt worden om antwoord te geven op een duidelijk probleem van het bedrijf. Hierbij kan het voorkomen, dat je zelf data moet verzamelen. Echter, het kan ook zo zijn dat je op een slimme manier gebruik moet maken van data die reeds in het bedrijf aanwezig zijn. In het verleden zijn al opdrachten uitgevoerd voor Achmea en ABN Amro. Zo is bij Achmea de winstgevendheid van klanten uit verschillende wervingskanalen, zoals Internet, direct mail en tv-reclame, onderzocht, terwijl bij ABN Amro de relatie tussen tevredenheid en klantloyaliteit is bekeken.

Verplichte literatuur

Wordt nader bekendgemaakt.

 5-7-2002