code: | A2246 | studiebelasting: | 9 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Weco. Marketing engineering | ||||||
internet: | rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, dr. P.C. Verhoef | ||||||
contactpersoon: | |||||||
secretariaat: | M&O/Marketing | ||||||
aanmelding: | - | ||||||
toelatingseisen: |
|
||||||
aanbevolen: |
|
||||||
onderwijsvorm: | werkcollege | ||||||
tentamenvorm: | - | ||||||
tentamenperiode: | n.v.t. | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Zie onder.
In het werkcollege Marketing Engineering staat het leren ondersteunen van marketingbeslissingen met behulp van data en analysemethoden centraal.
Een marketing manager komt in de dagelijkse praktijk verschillende problemen tegen. Voorbeelden hiervan zijn: Wat moet de prijsstelling zijn van mijn nieuw product? Welke kanalen moet ik inzetten? Met welke instrumenten kan ik de loyaliteit van mijn klanten verhogen? Enzovoort.
Deze beslissingen kan men baseren op conceptuele modellen. Men kan echter ook gebruik maken van data en op basis van deze data modellen ontwikkelen en op basis van uitkomsten van deze data beslissingen nemen (zie schema).
In dit werkcollege wordt aan de hand van een aantal cases verschillende modellen ontwikkeld en toegepast. Deze cases komen uit verschillende deelgebieden van marketing, zoals customer relationship management, B2B marketing, sales management en brand management. Zo wordt dus geleerd marketingbeslissingen niet alleen conceptueel, maar ook kwantitatief te ondersteunen. Tevens zijn er in dit werkcollege bedrijfsbezoeken ingebouwd bij bedrijven als Robeco om te zien hoe bedrijven met hun informatie omgaan.
Wordt nader bekendgemaakt.
|