code: A2246      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 1
naam: Weco. Marketing engineering
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, dr. P.C. Verhoef
contactpersoon:
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: -
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2230 - Commerciële beleidsvorming 1
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: werkcollege
tentamenvorm: -
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Zie onder.

Inhoud

In het werkcollege Marketing Engineering staat het leren ondersteunen van marketingbeslissingen met behulp van data en analysemethoden centraal.

Een marketing manager komt in de dagelijkse praktijk verschillende problemen tegen. Voorbeelden hiervan zijn: Wat moet de prijsstelling zijn van mijn nieuw product? Welke kanalen moet ik inzetten? Met welke instrumenten kan ik de loyaliteit van mijn klanten verhogen? Enzovoort.

Deze beslissingen kan men baseren op conceptuele modellen. Men kan echter ook gebruik maken van data en op basis van deze data modellen ontwikkelen en op basis van uitkomsten van deze data beslissingen nemen (zie schema).

In dit werkcollege wordt aan de hand van een aantal cases verschillende modellen ontwikkeld en toegepast. Deze cases komen uit verschillende deelgebieden van marketing, zoals customer relationship management, B2B marketing, sales management en brand management. Zo wordt dus geleerd marketingbeslissingen niet alleen conceptueel, maar ook kwantitatief te ondersteunen. Tevens zijn er in dit werkcollege bedrijfsbezoeken ingebouwd bij bedrijven als Robeco om te zien hoe bedrijven met hun informatie omgaan.

Verplichte literatuur

Wordt nader bekendgemaakt.

 5-7-2002