code: A2239      studiebelasting: 9 sp      periode: niet in 2001/2002
naam: Weco. Marketing diagnosis
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): drs. P. Waalewijn, drs. S. Wijnia
contactpersoon: drs. P. Waalewijn, drs. S. Wijnia
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2230 - Commerciële beleidsvorming 1
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: 4 uur werkcollege per week + zelfwerkzaamheid
tentamenvorm: beoordeling van cases, nota's en presentaties
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Inhoud

Het werkcollege Marketing diagnosis vormt samen met het werkcollege A2245 - Marketing strategy & performance een goede voorbereiding op een toekomstig werkveld in marketing consultancy. In het werkcollege staat het doen van een marketingdiagnose voor een onderneming of bedrijfseenheid centraal. Het werkcollege begint met een aantal colleges ter voorbereiding van het veldwerk. In deze collegecyclus wordt onder meer aandacht besteed aan de marketing balanced scorecard, methoden en instrumenten gericht op informatieverzameling en de organisatie van de case-/diagnose-opdracht.

Na deze intensieve introductie rond marketingdiagnose en informatieverzameling wordt in teamverband en onder begeleiding van de docenten het veldwerk verricht. De fase van veldwerk wordt afgesloten met presentaties van de bevindingen. In de laatste colleges wordt getracht de verschillende teambevindingen te integreren.

Het werkcollege start in januari met een introductiebijeenkomst (ochtend, middag en avond) waarin het programma wordt uitgelegd, teams worden geformeerd, een crash course in marketing wordt gegeven en er ook nog tijd is voor sociaal contact.

Verplichte literatuur

 5-7-2002