code: | A2215 | studiebelasting: | 3 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Marketing research 1: Principles and theory of marketing research | ||||||
internet: | homepage, rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel, ectrie/d23/major | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | dr. P.C. Verhoef | ||||||
contactpersoon: | dr. P.C. Verhoef | ||||||
secretariaat: | M&O/Marketing | ||||||
aanmelding: | op het eerste college | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
aanbevolen: | - | ||||||
onderwijsvorm: | hoor- en discussiecolleges, 2 uur per week | ||||||
tentamenvorm: | schriftelijk + opdracht | ||||||
tentamenperiode: | december/januari, augustus (herkansing) | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
De doelstelling van deze module is om de student het opzetten en plannen van een onderzoek te leren. Na het volgen van deze module moet de student in staat zijn om een marktonderzoek op te zetten.
N.B. | Alleen wanneer deze module čn A2214 - Marketing
research 2: Marketing research and marketing mix instruments beide
gevolgd worden, heeft de student het gehele onderzoeksproces doorlopen. Het is dan ook sterk aanbevolen om naast module 1 ook module 2 te volgen. |
In deze module staat de opzet en planning van marktonderzoek centraal. Hierbij wordt gestart met de plaats van marktonderzoek binnen de onderneming en marketingfunctie en de belangrijke rol van (markt)informatie. Vervolgens wordt ingegaan op de probleemformulering, de verschillende informatiebronnen, onderzoeksmethoden (experiment, observatie, vragenlijsten), het verzamelen van informatie via o.a. vragenlijsten en de trekking van steekproeven.
Het vak wordt gegeven in de vorm van hoor- en discussiecolleges. Tevens wordt
er gewerkt met een opdracht, waarin een onderzoeksvoorstel geschreven moet
worden.
Tijdens het college komen verschillende praktijkcases aan bod. Daarnaast zijn er
gastcolleges van onderzoekers bij marktonderzoekbureaus. De module wordt
afgerond met een schriftelijk tentamen.
Lehman, D.R., Gupta, S. en Steckel, J.H., (1998), Marketing Research, Addison Wesley
|