code: A2215      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Marketing research 1: Principles and theory of marketing research
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. P.C. Verhoef
contactpersoon: dr. P.C. Verhoef
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: op het eerste college
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: hoor- en discussiecolleges, 2 uur per week
tentamenvorm: schriftelijk + opdracht
tentamenperiode: december/januari, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

De doelstelling van deze module is om de student het opzetten en plannen van een onderzoek te leren. Na het volgen van deze module moet de student in staat zijn om een marktonderzoek op te zetten.

N.B. Alleen wanneer deze module čn  A2214 - Marketing research 2: Marketing research and marketing mix instruments beide gevolgd worden, heeft de student het gehele onderzoeksproces doorlopen.
Het is dan ook sterk aanbevolen om naast module 1 ook module 2 te volgen.

Inhoud

In deze module staat de opzet en planning van marktonderzoek centraal. Hierbij wordt gestart met de plaats van marktonderzoek binnen de onderneming en marketingfunctie en de belangrijke rol van (markt)informatie. Vervolgens wordt ingegaan op de probleemformulering, de verschillende informatiebronnen, onderzoeksmethoden (experiment, observatie, vragenlijsten), het verzamelen van informatie via o.a. vragenlijsten en de trekking van steekproeven.

Het vak wordt gegeven in de vorm van hoor- en discussiecolleges. Tevens wordt er gewerkt met een opdracht, waarin een onderzoeksvoorstel geschreven moet worden. 
Tijdens het college komen verschillende praktijkcases aan bod. Daarnaast zijn er gastcolleges van onderzoekers bij marktonderzoekbureaus. De module wordt afgerond met een schriftelijk tentamen.

Verplichte literatuur

Lehman, D.R., Gupta, S. en Steckel, J.H., (1998), Marketing Research, Addison Wesley

 29-1-2002