code: A2214      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Marketing research 2: Marketing research and marketing mix instruments
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, dr. P.C. Verhoef, e.a.
contactpersoon: dr. P.C. Verhoef
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: tijdens het eerste college of bij secretariaat M&O/Marketing (voor het tweede college)
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: 1 practicum en een serie van ongeveer 10 hoorcolleges (van elk 2 uur per week)
tentamenvorm: schriftelijk + 3 opdrachten in teamverband
tentamenperiode: december/januari, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Na het behalen van deze module zijn studenten in staat om redelijk zelfstandig met de daarvoor geschikte statistische technieken een databestand met onderzoeksgegevens te analyseren en de resultaten daarvan te interpreteren.

N.B. Alleen wanneer deze module čn  A2215 - Marketing research 1: Principles and theory of marketing research beide gevolgd worden, heeft de student het gehele onderzoeksproces doorlopen.
Het is dan ook sterk aanbevolen om naast module 2 ook module 1 te volgen.

Inhoud

In deze module gaan we in op hoe marktonderzoek gebruikt kan worden om beslissingen op het gebied van de marketingmix te ondersteunen. Er wordt ingegaan op hoe je de effectiviteit van marketinginstrumenten bepaalt. Ook wordt ingegaan op hoe je marktonderzoek toegepast kan worden bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Bij dit alles wordt gebruik gemaakt van onderzoeksmethoden, zoals panels, experimenten en vragenlijsten en van statistische technieken, zoals toetsen, regressie-analyse en conjunt-analyse. Er wordt hierbij uitgebreid stilgestaan bij het schatten van regressiemodellen.

Verplichte literatuur

 29-1-2002