code: A1832      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 2
naam: Weco. Business process re-engineering
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, econ/d123 (deeltijd)/profiel, i&e/jaar 3&4 (oud)/mesor
voertaal: Nederlands
docent(en): drs. G. Hendriks
contactpersoon: drs. G. Hendriks
secretariaat: M&O/InfoMngt
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december
toelatingseisen: voor studenten Economie:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), èn
  • A1808 - Management aspecten van ICT

voor studenten Informatica & Economie:

  • minimaal 69 sp uit jaar 1 en jaar 2 Informatica & Economie tezamen (cijfers 5,5 en hoger), èn
  • A1808 - Management aspecten van ICT
aanbevolen:
  • A1809 - Business proces ontwerp & ICT
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: 3 uur werkcollege per week, in combinatie met zelfwerkzaamheid in de vorm van groepsgewijze uitvoering van een business case
tentamenvorm: participatie tijdens colleges en uitwerking case opdrachten en praktijkopdracht (stage mogelijk)
tentamenperiode: wordt op het college bekendgemaakt
tentameneisen: voldoende aanwezigheid en participatie
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Nadat het werkcollege Business process re-engineering is afgerond moet de student inzicht hebben in en vaardigheden hebben verworven met betrekking tot theorieën, concepten en methoden m.b.t. de verschillende aspecten die een rol spelen bij het inrichten van de bedrijfsprocessen van een organisatie - en met name gericht op:

  1. de samenhang tussen deze verschillende aspecten en de (organisatorische, bedrijfsmatige, beleidsmatige en technische) context waarbinnen deze geplaatst dienen te worden;
  2. beoordelen van de kwaliteit van de bestaande informatiehuishouding;
  3. vertalen van (bedrijfs-)strategie en beleid in concrete verbeteringen en aanpassingen van de bestaande informatiehuishouding;
  4. identificeren van toepassingsmogelijkheden van IT binnen de kaders en randvoorwaarden van een organisatie;
  5. plannen van veranderingstrajecten en -projecten teneinde deze mogelijkheden te realiseren en te implementeren in een organisatie.

Inhoud

Organisaties ervaren - met de voortschrijdende automatisering en informatisering - in toenemende mate het belang om de inspanningen voor de systeemontwikkeling te coördineren en af te stemmen op de bedrijfsplannen en -beleid; ervaren kortom het belang van informatie planning. Vandaag de dag kan een organisatie noch zijn management om informatietechnologie heen als het zijn doelen wil bereiken of de organisatie wil veranderen. Reorganisatie- en organisatieveranderingstrajecten hebben vrijwel zonder uitzondering consequenties voor de informatiehuishouding, zo ze niet direct of indirect worden geïnitieerd vanuit deze informatiehuishouding en de mogelijkheden die informatie technologie biedt.

Het werkcollege beoogt toekomstige managers en verantwoordelijken inzicht te geven in de verschillende aspecten die een rol spelen bij het inrichten van de informatievoorziening van een organisatie en de samenhang tussen deze aspecten. Het beoogt de deelnemers te leren om strategie en beleid te vertalen in concrete plannen voor projecten, die moeten leiden tot de ontwikkeling en/of verwerving van informatiesystemen en de implementatie van deze systemen.

Het draagt methoden en technieken aan die gebruikt (kunnen) worden bij het inrichten van de informatiehuishouding en leert daarmee om te gaan. Daarnaast wordt in het werkcollege uitdrukkelijk aandacht besteed aan de managementaspecten die samengaan met het besturen en beheersen van de informatiseringsinspanningen van organisaties.

De deelnemers moeten aan het einde van het werkcollege in staat zijn de informatiehuishouding van een organisatie op een evenwichtige wijze vorm te geven, waarbij niet alleen automatiseringsaspecten, maar in het bijzonder ook bedrijfsmatige en organisatorische aspecten worden belicht.

Verplichte literatuur

Wordt bij het begin van het college bekendgemaakt.

 5-7-2002