code: A2243      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 2
naam: Weco. E-Business marketing
internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a2243/
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. W.J.M.I. Verbeke
contactpersoon: prof.dr. W.J.M.I. Verbeke
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het D.1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger)
  • voldoende resultaat voor A2086 - Inleiding E-Business
gewenst:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijken in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: 4 uur werkcollege per week + zelfwerkzaamheid
tentamenvorm: -
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Het leren begrijpen hoe binnen een E-business context het aankoopgedrag van klanten verandert en hoe de bestaande (en nieuwe) aanbieders door middel van een vernieuwd marketingbeleid hierop kunnen anticiperen. Nadat de student dit werkcollege heeft gevolgd is hij in staat een visie te ontwikkelen om een Internetdienst aan te bieden in het E-business tijdperk. Verder zal de student ondernemerschap aan de dag leggen: hij is in staat om nieuwe Internetdiensten te ontwikkelen voor ondernemeingen - via het opzetten van een eigen onderneming of binnen een bestaande onderneming.

Inhoud

Het vak marketing - dat de ruilrelaties tussen klant en aanbieder bestudeert - zal door de ontwikkelingen van E-business grondig veranderen. Dit gebeurt zowel op de B2B (business-to-business) als de B2C (business-to-consumer) markt.

Binnen het werkcollege wordt verder gebouwd op het profielvak A2086 - Inleiding E-business. Door middel van cases en het ontwikkelen van een E-business plan voor een onderneming kunnen studenten zich in de volgende componenten nader verdiepen.

  1. Inzicht verkrijgen in de wijze waarop door E-business het economisch en business landschap verandert (o.a. invloed van informatietechnologie op het gedrag van economische actoren, de ontbundeling van huidige economische infrastructuren en het ontstaan van nieuwe distributievormen en concurrentieverhoudingen alsook nieuwe procurement strategieën.).
  2. Inzicht verwerven over mogelijke veranderingen in het aankoopgedrag van klanten: de invloed van indexering en commodisatie op het aankoopgedrag, het ontstaan van nieuwe zoek- en 'browsing' gedragingen bij kopers, veranderingen van merken/aanbieder trouw, versterking van aankoop-communities.
  3. Inzicht verwerven omtrent nieuwe "business models" (manieren waarop bestaande maar ook en vooral nieuwe ondernemingen in staat zijn geld te maken via Internet) en inzicht in het ontwikkelen van een Internet strategie - te denken valt aan veilingen, opkomst intermediairs, hypermediation. Hierbij wordt ook ingegaan op de wijze waarop de bestaande respectievelijk nieuwe onderneming met zijn klanten om kan gaan (o.a. gebruik van data base management, CRM (customer relationship management), het toepassen van account management programs en de re-engineering van afdelingen die contact hebben met klanten).

Verplichte literatuur

Wordt nog nader vastgesteld.

 4-4-2001