code: | A2215 | studiebelasting: | 3 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Marketing research 1: onderzoeksopzet en -planning | ||||||
internet: | http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a2215/ | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, drs. P.C. Verhoef | ||||||
contactpersoon: | drs. P.C. Verhoef | ||||||
secretariaat: | M&O/Marketing | ||||||
aanmelding: | op het eerste college | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
gewenst: | - | ||||||
onderwijsvorm: | hoor- en discussiecolleges | ||||||
tentamenvorm: | schriftelijk | ||||||
tentamenperiode: | december/januari, augustus (herkansing) | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
De doelstelling van deze module is om de student het opzetten en plannen van een onderzoek te leren. Na het volgen van deze module moet de student in staat zijn om een marktonderzoek op te zetten.
N.B. | Alleen wanneer deze module èn module 2 A2214 - Marketing research 2: data-analyse beide gevolgd worden, heeft de student het gehele onderzoeksproces doorlopen. Het is dan ook sterk aanbevolen om naast module 1 ook module 2 te volgen. |
In deze module staat de opzet en planning van marktonderzoek centraal. Hierbij wordt gestart met de plaats van marktonderzoek binnen de onderneming en marketingfunctie en de belangrijke rol van (markt)informatie. Vervolgens wordt ingegaan op de probleemformulering, de verschillende informatiebronnen, onderzoeksmethoden (experiment, observatie, vragenlijsten), het verzamelen van informatie via o.a. vragenlijsten en de trekking van steekproeven.
Tijdens het college komen verschillende praktijkcases aan bod. Daarnaast zijn er gastcolleges van onderzoekers bij marktonderzoekbureaus.
Lehman, D.R., Gupta, S. en Steckel, J.H., (1998), Marketing Research, Addison Wesley
|