code: A2214      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Marketing research 2: data-analyse
internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a2214/
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. Ph.H.B.F. Franses, drs. P.C. Verhoef
contactpersoon: drs. P.C. Verhoef
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: tijdens eerste college (i.v.m. maken opdrachten) bij secretariaat M&O/Marketing (uiterlijk tijdens tweede college)
toelatingseisen: -
gewenst: -
onderwijsvorm: 1 practicum en hoorcolleges
tentamenvorm: 3 opdrachten in teamverband
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Na het behalen van deze module zijn studenten in staat om redelijk zelfstandig met de daarvoor geschikte statistische technieken een databestand met onderzoeksgegevens te analyseren en de resultaten daarvan te interpreteren.

N.B. Alleen wanneer deze module èn module 2 A2215 - Marketing research 1: onderzoeksopzet en -planning beide gevolgd worden, heeft de student het gehele onderzoeksproces doorlopen.
Het is dan ook sterk aanbevolen om naast module 2 ook module 1 te volgen.

Inhoud

In deze module staat het analyseren van verzamelde data en de interpretatie van de analyse van de resultaten centraal. Er wordt gestart met de data-invoer, vervolgens wordt er ingegaan op veel gebruikte beschrijvende analyses. Na deze introductie worden verschillende statistische toetsen, correlatie- en regressie-analyse, factor-analyse en cluster-analyse behandeld. Bij deze behandeling ligt de nadruk in eerste instantie op een juiste toepassing en interpretatie. Er zal nog niet te diep worden ingegaan op de statistische achtergronden van deze technieken. In deze module wordt het statistische pakket SPSS gebruikt.

Verplichte literatuur

 9-3-2001