code: | ASF01 | studiebelasting: | 2 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Milieu & verkeer en vervoer | ||||||
internet: | rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | dr. H. Geerlings | ||||||
contactpersoon: | dr. H. Geerlings | ||||||
secretariaat: | RHV/Vervoer | ||||||
aanmelding: | - | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
aanbevolen: | - | ||||||
onderwijsvorm: | hoorcolleges, gedurende 8 weken, 2 uur per week | ||||||
tentamenvorm: | schriftelijk | ||||||
tentamenperiode: | december/januari, mei/juni | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | wordt op het college besproken |
Voor studenten die zich toeleggen op een nadere bestudering van het verkeer en het vervoer, zal duidelijk zijn dat onze maatschappij uit economisch oogpunt zeer is gebaat bij een goede mobiliteit. De laatste jaren is echter sprake van een toenemende belangstelling voor de externe effecten van verkeer en vervoer en het inzicht dat economische en milieubelangen tezamen moeten worden gebracht in een 'duurzame' ontwikkeling.
Het vak Milieu & Verkeer en Vervoer verschaft inzicht in de ernst en omvang van de effecten op het milieu, veroorzaakt door verkeer en vervoer. In het eerste deel wordt aandacht besteed aan de omvangrijke milieubelasting veroorzaakt door het verkeer. In het tweede deel staan oplossingen centraal. De bijdrage van nieuwe technologie wordt geanalyseerd, maar ook wordt aandacht besteed aan beleidsgerichte oplossingen (nationaal en internationaal). Daarbij wordt stil gestaan bij de betekenis van het begrip duurzaamheid in relatie tot de grote infrastructurele projecten (uitbreiding Schiphol, Mainport Rotterdam, aanleg Betuwelijn, etc.). Wellicht dat voor het laatste college wederom een gerenommeerde gastdocent vanuit het bedrijfsleven of de overheid bereid wordt gevonden een praktijkvoorbeeld te behandelen.
|