code: A7144      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 1
naam: Weco. Games, strategy & markets
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: English
docent(en): dr. J.L. Moraga Gonzalez
contactpersoon: mw. L.T.M. Terheijden-van Eijk
secretariaat: AE/Micro
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 augustus
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A1530 - Micro-economie A
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: werkcollege, 2 uur per week
tentamenvorm: schriftelijke toets.
Bij voldoende resultaat blijft slechts een verplicht empirisch werkstuk en een beperkte hoeveelheid keuzeliteratuur over voor het mondelinge tentamen.
tentamenperiode: december/januari
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Objective

  1. Understand the different strategies managers can choose in a quickly changing market where they operate.
  2. Use game theoretic reasoning to analyze strategic decisions.

Content

Strategy is the key term in understanding the business world. Unfortunately, the term has been used in two different scientific communities with little cross-fertilization. These communities are the strategic management community and the game theory community. This course shows what game theory has to offer to the strategic management literature. The focus is on specific business cases and game theory will be used to analyze the cases and game theory will be used to analyze the case. Topics that will be covered include: Promotions, E-commerce, Strategic Reactions to entry, Advertising.

Required Literature

 5-7-2002