code: A4153      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 2
naam: Consumentengedrag 4: Consument en (vrije) tijd
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
contactpersoon: dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: tijdens eerste college
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: deels hoorcollege, deels opdrachten aan kleine groepen, die hun resultaten presenteren aan de groep
tentamenvorm: beoordeling opdrachten (50% cijfer) + schriftelijke tentamenvragen (50% cijfer)
tentamenperiode: mei/juni, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof en verplichte literatuur

Doelstelling

Inhoud

In de minor Consumer behavior worden beslissingen van consumenten geanalyseerd, met als uitgangspunt de consument als individu. Een grondige kennis van de behoeften en beweegredenen van consumenten wordt verkregen door de psychologie van individuen te bestuderen en hun relatie tot de gemeenschap. Met deze kennis kunnen de reacties van de consument op informatie en prikkels uit de buitenwereld in hun onderlinge samenhang worden begrepen en voorspeld.

De tijdsbesteding van consumenten bepaalt voor een groot deel hun vraag naar goederen en diensten en draagt bij aan hun welzijn. Tijd, als lineaire of cyclische grootheid, kan gemeten worden in uren of dagen, maar veel belangrijker is soms de tijdsperceptie: tijd die voorbij vliegt, of tijd die voorbij kruipt. Deze beleving van tijd beïnvloedt de duur en keuze van activiteiten en consumptie. Stemming en situationele variabelen hebben weer invloed op de tijdsperceptie. Hoe belangrijk is de subjectieve tijdsvoorkeur van consumenten en hoe beïnvloedt deze hun consumptiegedrag? Wat doen consumenten met het dagelijks rantsoen van 24 uur, met het weekrantsoen van 168 uur, met de 365 dagen per jaar en met het onbekende aantal jaren van hun bestaan? Hoe kunnen consumenten hun vrije tijd zo prettig mogelijk invullen? Welk aanbod sluit daar op aan? In het college worden deze aspecten van tijd in een kader geplaatst en worden thema’s behandeld die vooral met de invulling van vrije tijd van de consument te maken hebben. Het gaat daarbij om invulling van tijd met een verschillend perspectief: dagen, weken, jaren:

Verplichte literatuur

Nader op te geven.

 6-2-2002