code: A4152      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 2
naam: Consumentengedrag 3: Consument en dienstverlening
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
contactpersoon: dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: tijdens eerste college
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: deels hoorcollege, deels opdrachten aan kleine groepen, die hun resultaten presenteren aan de groep
tentamenvorm: beoordeling opdrachten (50% cijfer) + schriftelijke tentamenvragen (50% cijfer)
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof en verplichte literatuur

Doelstelling

Inhoud

In de minor Consumer behavior worden beslissingen van consumenten geanalyseerd, met als uitgangspunt de consument als individu. Een grondige kennis van de behoeften en beweegredenen van consumenten wordt verkregen door de psychologie van individuen te bestuderen en hun relatie tot de gemeenschap. Met deze kennis kunnen de reacties van de consument op informatie en prikkels uit de buitenwereld in hun onderlinge samenhang worden begrepen en voorspeld.

De marketing van diensten maakt een belangrijk deel uit van de totale marketing-activiteiten van bedrijven, overheid en non-profitorganisaties. Het is dan ook belangrijk voor die organisaties te weten aan welke diensten de consument behoefte heeft en hoe verleende diensten door hen beoordeeld worden. In het college wordt aandacht besteed aan het besluitvormingsproces dat ten grondslag ligt aan de keuze voor een dienst. Daarnaast zal gekeken worden hoe de (on)tevredenheid van de consument gemeten kan worden en waar deze toe leidt.

In de colleges komen de volgende onderwerpen aan de orde: uitruil van diensten en vrije tijd, of diensten en producten, de invloed van de sociale context, ervaring en werkomstandigheden van de consument, waargenomen risico van diensten en het Servqual model. Daarnaast tevredenheid van diensten in de vorm van loyalty, tipping en metingen van tevredenheid, zoals de satisfaction barometer.

De opdrachten zullen betrekking hebben op een van de volgende thema's:
E-commerce, telefonische diensten, zorg, horeca, vervoer, diensten van nutsbedrijven, financiële diensten, recreatie, media en overheidsdiensten zoals onderwijs, veiligheid, huisvesting, natuurbescherming.

Verplichte literatuur

Nader op te geven.

 6-2-2002