code: A4150      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Consumentengedrag 1: Psychologie van de consument
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
contactpersoon: dr. G. Antonides, mw. dr. S.R. Wunderink
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: tijdens eerste college
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: deels hoorcollege, deels opdrachten aan kleine groepen, die hun resultaten presenteren aan de groep gedurende de maanden september-oktober op dinsdag en woensdag
tentamenvorm: schriftelijk tentamen
tentamenperiode: december/januari, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof en verplichte literatuur

Doelstelling

Inhoud

In de minor Consumer behavior worden beslissingen van consumenten geanalyseerd, met als uitgangspunt de consument als individu. Een grondige kennis van de behoeften en beweegredenen van consumenten wordt verkregen door de psychologie van individuen te bestuderen en hun relatie tot de gemeenschap. Met deze kennis kunnen de reacties van de consument op informatie en prikkels uit de buitenwereld in hun onderlinge samenhang worden begrepen en voorspeld.

De module Psychologie van de Consument dient als basis voor de overige drie modulen en is verplicht. Het gaat hierbij om de basisprocessen van consumentengedrag en hun psychologische achtergrond. Dit betreft perceptie en categorisatie van goederen en diensten, betekenisgeving en waarden, motivatie en consumptiedoelen, attitudes en emoties, leerprocessen, besluitvorming, en situationele aspecten van consumptie. De psychologische achtergronden worden zoveel mogelijk geïllustreerd met behulp van klassikale experimenten.

Verplichte literatuur

 29-1-2002