code: | A2445 | studiebelasting: | 9 sp | periode: | niet in 2001/2002 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Weco. Sturing van veranderingsprocessen | ||||||
internet: | rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | mw. drs. J.G. Timmers | ||||||
contactpersoon: | mw. drs. J.G. Timmers | ||||||
secretariaat: | M&O/Org | ||||||
aanmelding: | Zie Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december | ||||||
toelatingseisen: |
|
||||||
aanbevolen: |
|
||||||
onderwijsvorm: | werkcollege | ||||||
tentamenvorm: | - | ||||||
tentamenperiode: | n.v.t. | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | verplichte literatuur en collegestof | ||||||
spreekuur: | op afspraak |
Het werkcollege heeft de volgende doelstellingen:
Organisaties zijn gericht op het nastreven van continuïteit. Om te kunnen overleven op lange termijn, moeten organisaties zich voortdurend aanpassen aan zich wijzigende omstandigheden. De prikkels tot organisatieverandering kunnen afkomstig zijn vanuit de omgeving van de organisatie (bijv. wijzigende behoeften van de klant, wijzigende samenstelling van de arbeidsmarkt), de technologie (bijv. de opkomst van internet en e-commerce), of vanuit de organisatie zelf (bijv. wijziging van strategie, fusie- en overnameprocessen, wisseling in de top van de organisatie). In elk van de gevallen bepaalt een succesvolle doorvoering van de verandering of de organisatie in staat zal zijn te overleven in de toekomst.
Het werkcollege Sturing van veranderingsprocessen gaat in op het verschijnsel organisatieverandering. Een aantal onderwerpen zal aan de orde komen, zoals: organisatieontwikkelingsmodellen, organisatieveranderingsmodellen, verandering op individueel niveau, weerstand tegen verandering en methoden om weerstand te reduceren, leiderschap en organisatieverandering, organisatieleren en kennismanagement.
Het werkcollege krijgt vorm en inhoud door middel van teamwerk door de studenten. De docent heeft een stimulerende en faciliterende rol. Werkcollegesessies worden door studententeams voorbereid, in nauwe samenspraak met de docent. Naast de werkcollegesessies worden in het kader van het werkcollege ook andere activiteiten ontplooid: het opstellen van kleine teamessays t.b.v. de sessies, het opstellen van een individueel werkstuk, het uitvoeren (eventueel) van een bedrijfsopdracht, het organiseren van een bedrijfsbezoek. Tijdens het werkcollege wordt eveneens veel aandacht besteed aan presentatie-, discussie- en sociale vaardigheden.
Wordt nader bekendgemaakt.
|