code: A2352      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 2
naam: De praktijk van financiële markten
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): dr. N.L. van der Sar, dr. D.J.C. Smant
contactpersoon: dr. N.L. van der Sar, dr. D.J.C. Smant
secretariaat: A&F/FinInv
aanmelding: -
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: hoorcollege, 2 uur per week
tentamenvorm: schriftelijk
tentamenperiode: mei/juni, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof en verplichte literatuur

Doelstelling

Te komen tot een beter begrip van de prijsvorming op rente-, valuta- en aandelenmarkten.

Inhoud

In een helft van dit college wordt ingegaan op de organisatie en werking van verschillende markten, zoals de Amsterdamse Effectenbeurs en de onderhandse (OTC) markten. Er wordt gekeken naar het handelssysteem en clearing- en settlement en verder wordt ingegaan op afspraken ten aanzien van prijscalculaties. Een tweede element is het gebruik van financiële prijzen als informatiebron over verwachtingen, bijvoorbeeld via yieldcurves, optieprijzen, indexleningen. Ten derde wordt aandacht besteed aan de invloed van centrale bank interventies op de geldmarkt.

Centraal in de andere helft van dit college staat de bestudering van op aandelenbeurzen in de praktijk waargenomen fenomenen die zich moeilijk of niet laten verklaren op basis van de standaardtheorie. Meer in het bijzonder gaat het om

  1. kalenderanomalieën, zoals het weekend-effect;
  2. cross-sectie verschijnselen, waarbij naast risico'ook andere factoren zoals de koers/winst-verhouding een rol spelen;
  3. event-studies, ten aanzien van aandelensplitsingen, -terugkopen, -emissies, winst- en dividendaankondigingen, beleggingsadviezen;
  4. aandelenintroducties, zoals World Online en Ajax, met ook aandacht voor de vaststelling van de introductiekoers;
  5. equity-premium puzzle, ofwel waarom renderen aandelen beter dan obligaties?

De nadruk ligt op de interpretatie vanuit zowel een fundamentele als een gedragswetenschappelijk invalshoek.

Verplichte literatuur

 29-1-2002