|
code: |
A2243 |
|
studiebelasting: |
9 sp |
|
periode: |
sem. 2 |
|
naam: |
Weco. E-Business marketing |
|
internet: |
homepage, rooster |
opleiding/fase: |
econ/d23/profiel |
voertaal: |
Nederlands |
docent(en): |
prof.dr. W.J.M.I. Verbeke |
contactpersoon: |
prof.dr. W.J.M.I. Verbeke |
secretariaat: |
M&O/Marketing |
aanmelding: |
bij Studenten
Informatiecentrum, vóór 1 december |
toelatingseisen: |
- propedeuse Economie behaald
- minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald
(cijfers 5,5 en hoger)
- voldoende resultaat voor A2086 - Inleiding
E-Business
|
aanbevolen: |
- A7360 - Methoden en technieken
Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden
en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden
die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend
verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en
dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit
gaat.
- AFB01 - Communicatieve vaardigheden
|
onderwijsvorm: |
4 uur werkcollege per week + zelfwerkzaamheid |
tentamenvorm: |
- |
tentamenperiode: |
n.v.t. |
tentameneisen: |
- |
tentamenstof: |
collegestof + verplichte literatuur |
Het leren begrijpen hoe binnen een E-business context het aankoopgedrag van
klanten verandert en hoe de bestaande (en nieuwe) aanbieders door middel van een
vernieuwd marketingbeleid hierop kunnen anticiperen. Nadat de student dit
werkcollege heeft gevolgd is hij in staat een visie te ontwikkelen om een
Internet dienst aan te bieden in het E-business tijdperk. Verder zal de student
ondernemerschap aan de dag leggen: hij is in staat om nieuwe Internet diensten
te ontwikkelen voor ondernemingen - via het opzetten van een eigen onderneming
of binnen een bestaande onderneming.
Het vak marketing - dat de ruilrelaties tussen klant en aanbieder bestudeert
- zal door de ontwikkelingen van E-business grondig veranderen. Dit gebeurt
zowel op de B2B (business-to-business) als de B2C (business-to-consumer) markt.
Binnen het werkcollege wordt verder gebouwd op het profielvak A2086 - Inleiding E-business. Door middel van
cases en het ontwikkelen van een E-business plan voor een onderneming kunnen
studenten zich in de volgende componenten nader verdiepen.
- Inzicht verkrijgen in de wijze waarop door E-business het economisch en
business landschap verandert (o.a. invloed van informatietechnologie op het
gedrag van economische actoren, de ontbundeling van huidige economische
infrastructuren en het ontstaan van nieuwe distributievormen en
concurrentieverhoudingen alsook nieuwe procurement strategieën.).
- Inzicht verwerven over mogelijke veranderingen in het aankoopgedrag van
klanten: de invloed van indexering en commodisatie op het aankoopgedrag, het
ontstaan van nieuwe zoek- en 'browsing' gedragingen bij kopers,
veranderingen van merken/aanbieder trouw, versterking van
aankoop-communities.
- Inzicht verwerven omtrent nieuwe 'business models' (manieren waarop
bestaande maar ook en vooral nieuwe ondernemingen in staat zijn geld te
maken via Internet) en inzicht in het ontwikkelen van een Internet strategie
- te denken valt aan veilingen, opkomst intermediairs, hypermediation.
Hierbij wordt ook ingegaan op de wijze waarop de bestaande respectievelijk
nieuwe onderneming met zijn klanten om kan gaan (o.a. gebruik van data base
management, CRM (customer relationship management), het toepassen van
account management programs en de re-engineering van afdelingen die contact
hebben met klanten).
Wordt nog nader vastgesteld.