code: A2240      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 2
naam: Building customer loyalty
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/major
voertaal: Nederlands
docent(en): drs. B.W.N. Polane MBA
contactpersoon: drs. B.W.N. Polane MBA
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: bij secretariaat M&O/Marketing, voorafgaand aan de start van het college
toelatingseisen: -
aanbevolen: -
onderwijsvorm: hoorcollege + zelfwerkzaamheid, 2 uur per week, 8 weken
tentamenvorm: schriftelijk en case-opdrachten
tentamenperiode: mei/juni, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Het doel is de studenten te laten kennismaken met de fundamentals van customer loyalty, het begrijpen van de betekenis van loyaliteit en klantgerichtheid, het bepalen van customer value van afnemers en de strategieën die daarop zijn te baseren. Steeds meer organisaties realiseren zich dat het efficiënter is om klanten te behouden dan om voortdurend nieuwe klanten te werven. De noodzaak van klantbehoud wordt groter naarmate markten meer fragmenteren, afnemers meer individualiseren en minder trouw zijn aan merken en aanbieders.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  1. De fundamentals van customer loyalty, het bepalen van de factoren die loyaliteit beïnvloeden.
  2. Relatiebeheer en modellen om klantrelaties in kaart te brengen. Waarom lopen tevreden klanten toch naar de concurrent?
  3. Databasemanagement. Een aanbieder moet op de hoogte zijn van specifieke informatie over de afnemer, zoals productvoorkeur, specificaties en potentieel om in staat te zijn een klantgericht aanbod te doen. Al deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om de meest interessante klanten en prospects te selecteren om deze direct te benaderen.
  4. Marketinginstrumenten in relatiestrategieën. Communicatie, (multi)-media en distributiekanalen.
  5. Customer Relationship Management. De nieuwste ontwikkelingen die de ICT aanreikt om relaties beter te managen.
  6. Testen, financiële analyses en implementatie.

Verplichte literatuur

 29-1-2002