code: A2234      studiebelasting: 9 sp      periode: niet in 2001/2002
naam: Weco. Fast moving consumer goods
internet: homepage, rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): drs. M. van Aalst, drs. L.M. Sloot
contactpersoon: drs. M. van Aalst
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 augustus
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2230 - Commerciële beleidsvorming 1
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: 4 uur werkcollege per week + zelfwerkzaamheid
tentamenvorm: -
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: verplichte literatuur en collegestof

Doelstelling

Het werkcollege FMCG richt zich op marketingvraagstukken die spelen bij frequent gekochte producten, zoals levensmiddelen en drogisterij-artikelen. Daarbij staat het opdoen van kennis, inzicht en het genereren van oplossingen voor diverse marketingproblemen centraal.

Inhoud

Het werkcollege is gericht op een goede koppeling tussen theorie en praktijk. Naast de behandeling van ‘hot topics’, zoals global branding, product recalls, electronic commerce en category management worden internationale FMCG-cases behandeld. Verder komt ook de praktijk via de volgende onderdelen ruimschoots aan bod:

Het werkcollege is zeer geschikt voor studenten die later in de levensmiddelen- of drogisterijbranche willen gaan werken bij een merkartikelfabrikant of een retailer. Ervaringen van de afgelopen jaren laten zien dat veel oud FMCG-studenten ook daadwerkelijk in deze sectoren komen te werken. Hierbij kan gedacht worden aan de volgende functies: brand of product manager, trade marketing analist, account manager, category manager en inkoper.

Het werkcollege wordt gegeven aan een groep van max. 24 personen. Iedere student maakt deel uit van een werkcollegeteam van 3-4 personen. Het werkcollege start met een introductiedag (vrijdag, in de eerste collegeweek). Deelname aan de introductiedag en aan alle collegesessies is verplicht.

N.B. Dit werkcollege vindt alleen doorgang als er tenminste 15 (gekwalificeerde) studenten zich hiervoor hebben aangemeld.

Nadere informatie omtrent alle werkcolleges bij CBV is vastgelegd in een brochure, verkrijgbaar bij het secretariaat M&O/Marketing.

Verplichte literatuur

 5-7-2002