code: A2233      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 2
naam: Weco. Strategisch marketing management in de transportsector
internet: rooster
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en):
contactpersoon:
secretariaat: M&O/Marketing
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het doctoraal-1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2230 - Commerciële beleidsvorming 1
aanbevolen:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijke in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: werkcollege, 4 uur per week, bestaande uit drie onderdelen:
  1. inleidende colleges
  2. cases
  3. werkbezoeken
tentamenvorm: beoordeling op basis van geschreven case-nota's en getoonde inzet gedurende het werkcollege. Aanwezigheid is verplicht op alle case-sessies en werkbezoeken
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

Inhoud

Ad 1. Inleidende colleges
In de eerste colleges (2) zullen de studenten worden ingewijd in het domein van transportmarketing. Tevens wordt de case-methodiek geïntroduceerd.
 
Ad 2. Cases
Studenten zullen in teams van ca. 4 personen op schrift gestelde marketing management problemen van verschillende soorten transportondernemingen oplossen, door te analyseren, alternatieve strategieën te formuleren, te kiezen, uit te voeren en te evalueren.
De cases zullen telkens door twee teams op schrift worden uitgewerkt. Hun uitwerking zal tijdens de sessies, o.l.v. één team studenten c.q. de docent, worden besproken in de gehele groep, bij voorkeur in aanwezigheid van een manager van de betrokken onderneming.
 
Ad 3. Werkbezoeken
Er zal een aantal bezoeken worden georganiseerd aan bedrijven in de transportbranche. De bezoeken sluiten aan op de cases of zullen de kennis verdiepen over transportmarketing in de praktijk.
N.B. Dit werkcollege vindt alleen doorgang als er tenminste 15 (gekwalificeerde) studenten zich hiervoor hebben aangemeld.

Nadere informatie omtrent alle werkcolleges bij CBV is vastgelegd in een brochure, verkrijgbaar bij het secretariaat M&O/Marketing.

Verplichte literatuur

 5-7-2002