code: | A1801 | studiebelasting: | 3 sp | periode: | sem. 2 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Information economics | ||||||
internet: | homepage, rooster | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel, i&e/jaar 3&4 (oud)/mesor | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | mw. dr. A. Hoogeveen | ||||||
contactpersoon: | mw. dr. A. Hoogeveen | ||||||
secretariaat: | M&O/InfoMngt | ||||||
aanmelding: | - | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
aanbevolen: | - | ||||||
onderwijsvorm: | 2 uur participatiecollege per week | ||||||
tentamenvorm: | schriftelijk groepsopdracht tijdens het college en schriftelijk tentamen | ||||||
tentamenperiode: | december/januari, mei/juni | ||||||
tentameneisen: | voldoende aanwezigheid en participatie | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Nadat deze cursus is afgerond moet de student inzicht hebben in:
De laatste jaren zijn de uitgaven voor informatietechnologie bij veel bedrijven enorm gestegen. Sommige bedrijven zijn in staat geweest om met behulp van IT (tijdelijk) strategische voordelen te behalen. Anderen betwijfelen de toegevoegde waarde van IT en spreken over een productiviteitsparadox. De vraag ontstaat waardoor de verschillen zijn ontstaan. Hebben bedrijven waar sprake is van een productiviteitsparadox in de verkeerde projecten geïnvesteerd? Hebben zij belangrijke kansen laten liggen?
In dit college wordt aandacht besteed aan de diverse redenen die bedrijven hebben om in IT te investeren, variërend van het besparen van arbeidskosten, het verhogen van de effectiviteit van het management, tot het behalen van strategische voordelen. Besproken wordt hoe een organisatie die onderdelen/activiteiten kan identificeren waar behoefte is aan investeringen in informatietechnologie of waar gedesinvesteerd kan worden en hoe zij de prioriteiten kan stellen tussen concurrerende projectvoorstellen. Bovendien wordt stilgestaan bij andere management-aspecten waarbinnen economische criteria toegepast worden zoals het doorbelasten van IT-kosten, outsourcing, benchmarking en value management.
Tijdens het college krijgen de studenten ruim de gelegenheid om de stof in de praktijk te brengen. In een directieraadvergadering mogen zij zelf beslissen over een investeringsvoorstel. De groepsopdracht houdt in dat de studenten een case voorgelegd krijgen waarbij zij de directie een advies moeten geven over een aantal problemen op het gebied van IT value management. Gastdocenten zullen een aantal aspecten vanuit de praktijk toelichten.
Parker, M.M. Benson, R.J. Trainor, H.E., Information Economics. Linking business performance to information technology, Prentice-Hall International editions, 1988, Englewood Cliffs
|