opleiding Economie, doctoraal-2 en -3, profielen

Ondernemerschap en Ondernemingsstrategie

Internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/econ/d23/profiel/ondschap/
Contactpersoon: prof.dr. A.R. Thurik

Werd in vroeger dagen nog gedacht dat er binnen een onderneming slechts één persoon was met de eigenschap van 'ondernemer', tegenwoordig wordt verwacht dat elke werknemer over 'ondernemende' kwaliteiten beschikt. Deze ontwikkeling is te zien in zowel kleine als grote (multinationale) ondernemingen. Ondernemerschap is niet langer beperkt tot kleine en nieuwe ondernemingen. Binnen grote ondernemingen vindt ook ondernemerschap plaats ('intrapreneurship'). Aan de andere kant is strategievorming niet langer voorbehouden aan grote ondernemingen, maar besteden kleinere ondernemingen in toenemende mate ook aandacht hieraan in hun ondernemingsplannen. De grenzen tussen strategie en ondernemerschap vervagen dus.

Dagelijks worden in ondernemingen talloze beslissingen genomen. Op allerlei niveaus wordt geanalyseerd of geďnvesteerd moet worden in verbeteringen van de bedrijfsprocessen, een nieuwe bedrijfsvestiging, ICT-toepassingen, het ontwikkelen van een buitenlandse markt of het aantrekken van financiële middelen. Deze beslissingen worden uiteraard in samenhang genomen. Daarnaast moeten beslissingen worden uitgevoerd. Binnen het profiel Ondernemerschap en Strategie wordt aandacht besteed aan de patronen van besluitvorming en uitvoering bij ondernemingen en ondernemers.

Karakteristiek voor het profiel Ondernemerschap en Strategie is dat in een onderneming niet alleen beslissingen worden genomen op het terrein van de marketing, de financiering of de organisatie, maar dat juist de onderlinge samenhang de ondernemer in staat stelt het overzicht over bedrijf en markt te behouden. Deze integratie wordt geconcretiseerd in het ondernemingsplan. Vanuit dit plan worden allerlei ondernemingsactiviteiten gecoördineerd, uitgevoerd en bijgestuurd. Deze integratie betekent dat binnen het profiel Ondernemerschap en Ondernemingsstrategie kennis wordt betrokken uit verschillende disciplines naast de economie: bedrijfstechnologie, bedrijfspsychologie, recht en sociologie. Het multidisciplinaire, bedrijfskundig-economische karakter is gezichtsbepalend voor het profiel. Wel vormen (bedrijfs-)economische vakken het uitgangspunt.

De deelnemende studenten krijgen volop de gelegenheid om de theorie in praktijk te brengen, hun opvattingen te presenteren en tijdens de colleges te verdedigen. Bovendien kunnen studenten via het praktijkonderzoek, gastcolleges of interviews met ondernemers de problematiek van het ondernemen leren analyseren en hun bevindingen toetsen aan de actuele praktijk. Het onderwijsprogramma is stevig verankerd in een goed en succesvol onderzoeksprogramma op het terrein van ondernemerschap en strategie. Hierdoor blijft het onderwijs modern en academisch interessant.

Het profiel Ondernemerschap en Ondernemingsstrategie leidt op voor uiteenlopende functies binnen het bedrijfsleven, intermediaire organisaties (banken, verzekeringsmaatschappijen, adviesorganisaties, werkgevers -en werknemersorganisaties) en onderzoeksinstellingen. Kennis van ondernemerschap en ondernemingsbeleid kan daarnaast natuurlijk ook gebruikt worden om zelf een onderneming op te starten.

Overzicht majors/minors

 

 4-7-2001