opleiding Economie, doctoraal-2 en -3, profielen
Internet: | http://www.few.eur.nl/few/edu/econ/d23/profiel/market/ |
---|---|
Contactpersoon: | drs. S. Wijnia |
In het profiel Marketing wordt marketing bestudeerd vanuit het
perspectief van de aanbieder. Marketingvraagstukken worden normatief benaderd,
dat wil zeggen dat concrete aanbevelingen en gewenste beleidsrichtingen centraal
staan. Wij spreken dan van marketingmanagement. De major Marketing
Management behandelt dan ook theorieën en denkkaders met betrekking tot
het doelgericht leiden en organiseren van marketingactiviteiten. Studenten
kunnen door een keuze voor een bepaalde combinatie van werkcolleges en
keuzevakken het accent meer op decision making of op consulting leggen. In de
consulting-variant is een praktijkopdracht (of groepsstage) een belangrijk
onderdeel.
Het doen van aanbevelingen vereist overigens inzicht in het gedrag van afnemers
en aanbieders (de zogenoemde positieve benadering van marketing). Theorieën,
modellen, methoden en technieken om dit inzicht te verkrijgen staan centraal
binnen het onderdeel van het profiel dat zich bezighoudt met Marketing
Research. Hiermee wordt ingespeeld op de toenemende vraag naar onderzoekers
en analisten die – met verstand van marketingmanagement – kunnen 'lezen en
schrijven' met gegevens afkomstig van onder meer loyaliteitsprogramma's,
electronic commerce-activiteiten en mass-customization.
De managerial benadering van marketing leidt op tot een directe inzetbaarheid van afgestudeerden in het bedrijfsleven in functies zoals productmanager, accountmanager, marketingadviseur, marktonderzoeker, databasemanager en dergelijke. Customer relationship management, electronic commerce, category management, one-to-one-marketing, marketing balanced scorecard en dergelijke zijn begrippen die behandeld worden in de werkcolleges en profielvakken.
|