opleiding Economie, doctoraal-2 en -3, profielen

E-Business

Internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/econ/d23/profiel/ebus/
Contactpersoon: dr. W.H.L.M. Pijls

Het profiel Electronic Business heeft een multidisciplinaire invalshoek: naast bedrijfseconomische vakken worden informaticavakken aan de orde gesteld. Vanzelfsprekend wordt bijzondere aandacht geschonken aan de innovatieve ontwikkelingen op het terrein van de communicatietechnologie en de gevolgen hiervan voor het nieuwe 'zaken doen'. Het profiel kent twee majors: E-Business en Informatiemanagement.

De major E-Business gaat in op de mogelijkheden die toepassing van Internet, Intranet en Extranet geven tot een veel directere en veelal efficiëntere wijze van handeldrijven, ongeacht of het gaat om aan- of verkoop van goederen dan wel van diensten. Zowel Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C), als de Internal Business binnen grote organisaties zullen aan bod komen. De mogelijkheden van datebase-marketing, elektronische verwerking van data (EDI) en de toepassing van Enterprise Resources Planning (ERP), alsmede hun invloeden op de structuur van organisaties zullen onderwerp van studie zijn.

De major Informatiemanagement gaat in op de organisatie van de informatie en de informatiestromen. De student krijgt inzicht in strategische, tactische en operationele managementvraagstukken bij de toepassing van informatiesystemen. Zaken die aan de orde komen zijn: strategische positionering en het belang van informatiesystemen, informatiebeleid/-management, verkrijging van MIS, systeemontwikkeling, project management and project control, methoden en gereedschappen voor analyse en ontwerp van MIS.

Het doel van dit profiel is om studenten voor te bereiden op werken binnen (virtuele) netwerkorganisaties. Zij dienen inzicht te verkrijgen in de effecten van nieuwe information processing technologies op o.a. logistics, de (on-)mogelijkheden van het managen van informatiesystemen, van webtechnologie, en in de mogelijkheden van decisionmaking met behulp van grote datasets.
Ook vragen als 'wat leert ons het surfgedrag van een consument op internet', 'welke mogelijkheden zijn er voor e-payment', 'wie moet wanneer, wat, waarover weten' en 'welke privacy-regels moet ik hanteren', zullen in dit profiel kritisch worden onderzocht.

De geplande samenwerking met studenten van de opleiding Informatica & Economie biedt optimale mogelijkheden om kennis te nemen van theorie én praktijk van de nieuwe manier van zaken doen. De majors zullen niet alleen een theoretische invalshoek kennen maar ook verlangen dat er via 'hands on' ervaring wordt opgedaan met de techniek. De opleiding levert het veld hoogopgeleide bedrijfseconomen met een brede kennis van de nieuwste informatie- en communicatietechnieken. De praktijkgerichte benadering zal niet alleen van dienst zijn bij bestaande bedrijven, maar tevens goed van pas komen bij het opstarten van een eigen onderneming.

Overzicht majors/minors

 20-6-2001