|
code: |
A7359 |
|
studiebelasting: |
9 sp |
|
periode: |
sem. 2 |
|
naam: |
Weco. E-Business logistics |
|
internet: |
http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a7359/ |
opleiding/fase: |
econ/d23/profiel |
voertaal: |
Nederlands |
docent(en): |
prof.dr.ir. R. Dekker |
contactpersoon: |
prof.dr.ir. R. Dekker |
secretariaat: |
E&B |
aanmelding: |
bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december |
toelatingseisen: |
- propedeuse Economie behaald
- minimaal 27 sp uit het D.1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger)
- voldoende resultaat voor A2086 - Inleiding E-Business
|
gewenst: |
- A7360 - Methoden en technieken
Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijken in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
- AFB01 - Communicatieve vaardigheden
|
onderwijsvorm: |
4 uur werkcollege per week + zelfwerkzaamheid |
tentamenvorm: |
- |
tentamenperiode: |
onbekend |
tentameneisen: |
n.v.t. |
tentamenstof: |
collegestof + verplichte literatuur |
Dit werkcollege richt zich op de backoffice van E-commerce. Zodra een product gekocht is zal het op het juiste moment aan de klant geleverd moeten worden. De logistiek daarvan, ook wel E-logistics genoemd, is onderwerp op dit werkcollege. Ook zal de relatie met marketing beschouwd worden. Nadat dit werkcollege is gevolgd heeft de student begrip voor en beschikt hij over oplossingsmethodieken voor de logistieke problemen, die samengaan met het voeren van een E-business.
Het uitgangspunt van het werkcollege wordt gevormd door een aantal cases, zoals Amazon.com, een transport-broker en andere. Daarin zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen
- Opzet van een distributiestructuur voor fulfillment: welke nieuwe eisen worden daaraan gesteld.
- Welke voordelen kan men nu behalen in de distributie door het gebruik van E-commerce en voor welke producten zijn die haalbaar. Welke trends zijn zichtbaar. Enige grondbeginselen van multi-echelon voorraadbeheer, supply chain management en distributieplanning komen hier aan de orde.
- Massa-individualisatie; binnen E-commerce kan de klant kans gegeven worden om zelf zijn product samen te stellen. Wat zijn de marketing voordelen en wat heeft dit voor gevolgen voor productie en logistiek. Enige grondbegrippen uit de logistiek (postponed production en value-addad-logistics, klant-order ontkoppelpunt) worden hierbij behandeld.
- Fourth party logistics: er komen steeds meer electronic brokers op die als een soort ketenregisseur functioneren. Wat is hun rol en toegevoegde waarde daarbij en zullen zij zich kunnen handhaven tussen de steeds groter wordende logistieke dienstverleners.
- Retourhandling: door de grotere afstand tussen verkoper en klant is er een grotere kans dat het product niet het gewenste is. Efficiëntie van de E-commerce zal dus ook sterk afhangen van de mate waarin men retouren efficiënt kan afhandelen.
- Relatie tussen E-commerce en productie en in het bijzonder met het Enterprise Wide Resourcement planning systeem.
- E-procurement: ondernemingen willen hun inkoop voor een groot deel via E-commerce laten lopen. De administratieve procedures worden daarbij gestroomlijnd en door het gebundeld inkopen bij een beperkt aantal bedrijven hoopt men lagere prijzen te kunnen bedingen. Daarbij zijn goede product catalogi essentieel evenals een breed producten pakket. Voorts worden allerlei after-sales activiteiten door het internet vergemakkelijkt.
- On-line veilingen. Een van de meeste welbekende vormen van om transacties op het internet tot stand te brengen is het gebruik van on-line veilingen (voorbeeld Ebay.com).
Deze lijst is niet uitputtend; de inhoud van het vak zal worden aangepast aan de (snelle) ontwikkelingen op dit gebied.
Wordt nog nader vastgesteld.