code: A7310      studiebelasting: 3 sp      periode: sem. 1
naam: Econometrie: bedrijfseconomische toepassingen
internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a7310/
opleiding/fase: econ/d23/profiel, ectrie/d23/traject
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. H.K. van Dijk, prof.dr. Ph.H.B.F. Franses
contactpersoon: prof.dr. Ph.H.B.F. Franses
secretariaat: E&B
aanmelding: -
toelatingseisen: -
gewenst: -
onderwijsvorm: 2 uur hoorcollege per week
tentamenvorm: schriftelijk tentamen en beoordeling verslag en opdracht
tentamenperiode: december/januari, augustus (herkansing)
tentameneisen: -
tentamenstof: collegestof + verplichte literatuur

Doelstelling

  1. ervaring krijgen met econometrische toepassingen binnen de marketing en financiering;
  2. grondige kennis opdoen van relevante econometrische methoden en hun eigenschappen;
  3. het leren verzamelen van gegevens (via experimenten en, als de data reeds aanwezig zijn, via steekproefselectie), en het leren analyseren van bedrijfseconomische gegevens met econometrische methoden.

Inhoud

Het college bestaat uit twee blokken, het eerste betreft de marketing en het tweede de financiering.
Bij de twee blokken staan de volgende vragen centraal:

Het blok marketing begint met hoorcolleges, geeft daarna een aantal weken de gelegenheid tot zelfwerkzaamheid, om af te sluiten met de bespreking van een wetenschappelijk artikel.
Het blok financiering bestaat uit hoorcolleges, waarbij aan elk behandeld onderwerp een opdracht verbonden is, waarvan studenten er 1 (naar keuze) moeten uitvoeren.

Bij de hoorcolleges worden econometrische methoden voor de bedrijfseconomie behandeld, aan de hand van zowel theoretische als toegepaste artikelen of delen van boeken. Voorbeelden van methoden bij marketing zijn logit/probit analyse, duurmodellen en bij financiering GARCH, termijnstructuurmodellen, factormodellen en neurale netwerken.

Verplichte literatuur

Reader Econometric Models in Marketing Research

 9-3-2001