code: | A7310 | studiebelasting: | 3 sp | periode: | sem. 1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Econometrie: bedrijfseconomische toepassingen | ||||||
internet: | http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a7310/ | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel, ectrie/d23/traject | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | prof.dr. H.K. van Dijk, prof.dr. Ph.H.B.F. Franses | ||||||
contactpersoon: | prof.dr. Ph.H.B.F. Franses | ||||||
secretariaat: | E&B | ||||||
aanmelding: | - | ||||||
toelatingseisen: | - | ||||||
gewenst: | - | ||||||
onderwijsvorm: | 2 uur hoorcollege per week | ||||||
tentamenvorm: | schriftelijk tentamen en beoordeling verslag en opdracht | ||||||
tentamenperiode: | december/januari, augustus (herkansing) | ||||||
tentameneisen: | - | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Het college bestaat uit twee blokken, het eerste betreft de marketing en het tweede de financiering.
Bij de twee blokken staan de volgende vragen centraal:
Het blok marketing begint met hoorcolleges, geeft daarna een aantal weken de gelegenheid tot zelfwerkzaamheid, om af te sluiten met de bespreking van een wetenschappelijk artikel.
Het blok financiering bestaat uit hoorcolleges, waarbij aan elk behandeld onderwerp een opdracht verbonden is, waarvan studenten er 1 (naar keuze) moeten uitvoeren.
Bij de hoorcolleges worden econometrische methoden voor de bedrijfseconomie behandeld, aan de hand van zowel theoretische als toegepaste artikelen of delen van boeken. Voorbeelden van methoden bij marketing zijn logit/probit analyse, duurmodellen en bij financiering GARCH, termijnstructuurmodellen, factormodellen en neurale netwerken.
Reader Econometric Models in Marketing Research
|