code: A2449      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 1, sem. 2
naam: Weco. Management strategieën voor ICT
internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a2449/
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): prof.dr. H.J. Oppelland, e.a.
contactpersoon: prof.dr. H.J. Oppelland
secretariaat: M&O/Org
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 augustus of 1 december
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het D.1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2430 - Organisatie 1
gewenst:
  • A1808 - Management aspecten van ICT
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijken in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: 3 uur werkcollege i.c.m. zelfwerkzaamheid in de vorm van de uitwerking van groepsopdrachten en een individueel opdracht
tentamenvorm: uitwerking groepsopdrachten en individuele opdracht (incl. participatie)
tentamenperiode: wordt op het college bekendgemaakt
tentameneisen: voldoende aanwezigheid en participatie
tentamenstof: verplichte literatuur en collegestof

Doelstelling

Nadat het werkcollege is afgerond moet de student inzicht hebben in en vaardigheden hebben verworven met betrekking tot:

  1. begrip krijgen voor de steeds grotere rol van informatietechnologie in allerlei facetten van de bedrijfsvoering;
  2. beheersen van vaardigheden voor het ontwikkelen en formuleren van een informatiestrategie;
  3. Inzicht verkrijgen in de vele nieuwe mogelijkheden die informatietechnologie biedt voor het management en hierop pro-actief kunnen sturen en leidinggeven.

Inhoud

De volgende onderwerpen worden in het werkcollege behandeld:

  1. het strategische belang van informatie- en communicatietechnologie (ICT) voor de bedrijfsvoering
  2. ontwikkeling van een managementstrategie voor ICT
  3. afstemming van bedrijfsstrategie, ICT-strategie en de organisatie van de bedrijfsprocessen - Business Process Re-engineering (BPR)
  4. implementatie van de ICT-strategie, organisatie van bedrijfsprocessen en organisatie-ontwikkeling.

Verplichte literatuur

Earl, M.J., Management Strategieën en Informatietechnologie, 2e druk, Prentice Hall 1997;
daarnaast tijdens het college uitgereikt materiaal

 4-4-2001