code: A2440      studiebelasting: 9 sp      periode: sem. 2
naam: Weco. Management en organisatie van dienstverlenende organisaties 2
internet: http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a2440/
opleiding/fase: econ/d23/profiel
voertaal: Nederlands
docent(en): drs. H.A.J. Krosse
contactpersoon: drs. H.A.J. Krosse
secretariaat: M&O/Org
aanmelding: bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december
toelatingseisen:
  • propedeuse Economie behaald
  • minimaal 27 sp uit het D.1 Economie dienen te zijn behaald (cijfers 5,5 en hoger), inclusief A2430 - Organisatie 1

 

gewenst:
  • A7360 - Methoden en technieken
    Met nadruk wordt er op gewezen dat voor deelname aan de werkcolleges het vak Methoden en technieken in principe dient te zijn gevolgd. De kennis en vaardigheden die in dit vak aan de orde komen, worden in de werkcolleges bekend verondersteld. Dat betekent dat bij praktijkonderzoeken, werkstukken en dergelijken in het kader van de werkcolleges de beoordelingsnorm daar ook vanuit gaat.
  • AFB01 - Communicatieve vaardigheden
onderwijsvorm: werkcollege
tentamenvorm: -
tentamenperiode: n.v.t.
tentameneisen: -
tentamenstof: verplichte literatuur en collegestof

Doelstelling

Zie onder.

Inhoud

Het werkcollege Management en Organisatie van Dienstverlenende Organisaties, dat binnen diverse bedrijfseconomische trajecten kan worden gekozen, is ontwikkeld voor (toekomstige) leidinggevende functionarissen en organisatie-adviseurs in dienstverlenende organisaties.
Het werkcollege beoogt bij de deelnemers de bekwaamheid en de motivatie te ontwikkelen, vraagstukken op het gebied van bestuur, beheer, management, cultuur, organisatie-ontwikkeling en strategisch beleid van dienstverlenende organisaties op creatieve, doelgerichte en doeltreffende wijze tot een oplossing te brengen. Iedere week komen de deelnemers bijeen om kennis te nemen van de meest recente inzichten in de (toegepaste) beleids- en organisatiewetenschappen. Met name vanuit praktijkervaringen in de not-for-profit- en de overheidssector wordt tijdens dit werkcollege onder meer nader ingegaan op vormen van samenwerking en samenhang van de private en de publieke sector. Het begrip sociale verantwoordelijkheid van managers en werknemers speelt daarbij een niet weg te denken rol.

De deelnemers aan het werkcollege Management en Organisatie van Dienstverlenende Organisaties doorlopen in negen maanden een intensief interactief leerproces, dat bij de deelnemers een fundamentele en vaak verrassende heroriëntatie op het moderne management teweeg blijkt te brengen.
Door de interactie tijdens het leerproces ontstaat voorts een hechte band tussen de deelnemers onderling. Het relatienetwerk, dat al vanaf het begin van het wercollege ontstaat, blijkt in de praktijk zeer waardevol te zijn, onder meer voor de concrete organisatie van de werkcollege-activiteiten. Zo worden de (wekelijkse) werkcollegebijeenkomsten in principe door de deelnemers zelf georganiseerd. De hoge kwaliteit van de eigen universitaire- en de gastdocenten, de interactieve en gevarieerde werkvormen, alsmede de inbreng vanuit de praktijk van het merendeel van de deelnemers zelf (deeltijdstudenten, die zelf reeds in de praktijk werkzaam zijn), zorgen voor een unieke leeromgeving indien men dit vergelijkt met "normale" (werk)colleges.
Het werkcollege-programma omvat onder andere: training in methoden en technieken van organisatie-onderzoek, communicatieve vaardigheden, literatuuronderzoek, case-behandeling.

Adviesopdracht in de praktijk

Naast het vervaardigen van werkstukken op basis van literatuuronderzoek, het organiseren van groepsbijeenkomsten rond bepaalde collectief (en/of individueel) uitgevoerde werk- en studie-opdrachten zijn de deelnemers in groepsverband verantwoordelijk voor de acquisitie èn de uitvoering van een adviesopdracht/bedrijfsopdracht. Op grond van een grondig organisatie-onderzoek en ondersteund door literatuurstudie wordt een probleemoplossend advies inzake een concreet functioneringsvraagstuk uitgebracht, inclusief een implementatieplan voor doorvoering van het advies in de organisatie.

Verplichte literatuur

 4-4-2001