code: | A1832 | studiebelasting: | 9 sp | periode: | sem. 2 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
naam: | Weco. Business process re-engineering | ||||||
internet: | http://www.few.eur.nl/few/edu/vak/a1832/ | ||||||
opleiding/fase: | econ/d23/profiel, i&e/jaar 3&4 (oud)/mesor | ||||||
voertaal: | Nederlands | ||||||
docent(en): | drs. G. Hendriks | ||||||
contactpersoon: | drs. G. Hendriks | ||||||
secretariaat: | M&O/InfoMngt | ||||||
aanmelding: | bij Studenten Informatiecentrum, vóór 1 december | ||||||
toelatingseisen: | voor studenten Economie:
voor studenten Informatica & Economie
|
||||||
gewenst: |
|
||||||
onderwijsvorm: | 3 uur werkcollege, in combinatie met zelfwerkzaamheid in de vorm van groepsgewijze uitvoering van een business case | ||||||
tentamenvorm: | participatie tijdens colleges en uitwerking case-opdrachten en praktijkopdracht (stage mogelijk) | ||||||
tentamenperiode: | wordt op het college bekendgemaakt | ||||||
tentameneisen: | voldoende aanwezigheid en participatie | ||||||
tentamenstof: | collegestof + verplichte literatuur |
Nadat het werkcollege Business process re-engineering is afgerond moet de student inzicht hebben in en vaardigheden hebben verworven met betrekking tot theorieën, concepten en methoden m.b.t. de verschillende aspecten die een rol spelen bij het inrichten van de bedrijfsprocessen van een organisatie - en met name gericht op:
Organisaties ervaren - met de voortschrijdende automatisering en informatisering - in toenemende mate het belang om de inspanningen voor de systeemontwikkeling te coördineren en af te stemmen op de bedrijfsplannen en -beleid; ervaren kortom het belang van informatie planning. Vandaag de dag kan een organisatie noch zijn management om informatietechnologie heen als het zijn doelen wil bereiken of de organisatie wil veranderen. Reorganisatie- en organisatieveranderingstrajecten hebben vrijwel zonder uitzondering consequenties voor de informatiehuishouding, zo ze niet direct of indirect worden geïnitieerd vanuit deze informatiehuishouding en de mogelijkheden die informatie technologie biedt.
Het werkcollege beoogt toekomstige managers en verantwoordelijken inzicht te geven in de verschillende aspecten die een rol spelen bij het inrichten van de informatievoorziening van een organisatie en de samenhang tussen deze aspecten. Het beoogt de deelnemers te leren om strategie en beleid te vertalen in concrete plannen voor projecten, die moeten leiden tot de ontwikkeling en/of verwerving van informatiesystemen en de implementatie van deze systemen.
Het draagt methoden en technieken aan die gebruikt (kunnen) worden bij het inrichten van de informatiehuishouding en leert daarmee om te gaan. Daarnaast wordt in het werkcollege uitdrukkelijk aandacht besteed aan de managementaspecten die samengaan met het besturen en beheersen van de informatiseringsinspanningen van organisaties.
De deelnemers moeten aan het einde van het werkcollege in staat zijn de informatiehuishouding van een organisatie op een evenwichtige wijze vorm te geven, waarbij niet alleen automatiseringsaspecten, maar in het bijzonder ook bedrijfsmatige en organisatorische aspecten worden belicht.
Wordt bij het begin van het college bekendgemaakt.
|